Kundvagnen


 
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar. Läs mer  >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Tony Huzzard - Labouring to learn
Pris: 229,00 kr (216,04 kr)
Artikelnr: 156, isbn 978-91-89140-13-4
 Köp

Labouring to learnLabouring to learn.
Union Renewal in Swedish Manufactoring

Tony Huzzard
isbn 978-91-89140-13-4, 408 sidor

How do trade unions learn? In the first empirical study of learning in unions, Tony Huzzard furthers our knowledge of union renewal in a comparative study of learning in the two main Swedish manufacturing unions, Metall and SIF. A new framework of organisational learning is developed that highlights the significance of narratives and how these link learning processes between various organisational levels.

The study analyses learning at both the national level and the workplace and constructs a typology of learning processes. It also shows how learning in a homogenous blue-collar union contrasts with that of its more heterogeneous white-collar counterpart. In an era when knowledge is increasingly seen as a crucial factor of production, trade unions are beginning to take on new roles that require a capacity to learn.

The author argues for the concept of a ëlearning democracyí as a set of managerial principles and organisational characteristics better suited to support learning than the more traditional union model of representative democracy.

* * *

Tony Huzzard tilldelades [tillsammans med Niclas Hellman] "Civilekonomernas Ekonomipris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi 2001" för boken Labouring to learn.

* * *

Fackföreningar är beroende av att behålla sina medlemmars förtroende och samtidigt kunna anpassa sig till nya produktionsformer. I en tid då kunskap ses som en allt viktigare produktionsfaktor blir även organisationers förmåga till lärande och förändring avgörande för deras framgång och överlevnad.

Labouring to learn är den första empiriska studien av fackföreningen som "lärande organisation". Tony Huzzard visar hur olika läroprocesser skiljer sig mellan en homogen arbetarfackförening (Metall) och en mer heterogen tjänstemannaorganisation (SIF). Han visar också hur begreppet "lärande demokrati" bättre förmår sammanfatta fackföreningarnas nya roll som lärande organisationer än den mer traditionella synen på fackföreningen som en representativ demokrati.