Kundvagnen


 
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar. Läs mer  >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Lars Huemer - Trust in Business Relations
Pris: 229,00 kr (216,04 kr)
Artikelnr: 134, isbn 978-91-89140-02-8
 Köp

Trust in Business RelationsTrust in Business Relations.
Economic Logic or Social Interaction?

Lars Huemer
isbn 978-91-89140-02-8, 390 sidor

”För att förstå ekonomiska relationer, räcker det inte bara att se aktörerna som egenintresserade och vinstmaximerande. Tillit och socialt samspel är centrala för marknadens aktörer. Tillit är i själva verket ett medel att förverkliga nya ekonomiska möjligheter.”

The importance of trust is today highlighted within all branches of social science. In this timely book, Lars Huemer argues that conventional economic theory has tended to disregard the notion of trust. Economic actors are assumed to be guided solely by their self-interest. People engaged in economic relationships are even assumed to make false or empty threats and to mislead in order to realise individual advantages.

However, current developments of real life business relationships have turned trust into an increasingly popular scholarly concept. Drawing on theoretical reviews and empirical inquiries, this book argues that conventional economic logic alone cannot capture the essential aspects of trust in business relationships. The focus needs to be broadened beyond economic reasoning, to take account of the importance of social interactions.

Trust is commonly associated with risks present in a business relationship. In the book an additional dimension of trust is proposed: its deployment as a means by parties to an exchange to realise opportunities. Moreover, by making it possible to deviate from established routines and habits, trust is actively used in order to create a new competitive logic.

* * *

Lars Huemer tilldelades "Civilekonomernas Ekonomipris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi 1998" för boken Trust in business relations.

* * *

"interesting case studies and original insights" (N M Coe, Environment and Planning A, 1999, issue 31/3, page(s) 560-561)

______
Lästips: "Den sociala fällan hotar slå igen." "...i en ekonomi som bygger alltmer på produktion av komplicerade sammansättningar av tjänster och produkter, så är förtroendet mellan företag viktigare." Bo Rothstein, LO-tidningen 98.11.13.