Kundvagnen


 
För att handikapprörelsen
ska nå politisk framgång måste det finnas en kollektiv identitet. Det är en process som aktualiserar också andra in­tressen och maktordningar än de som har med ­kroppars funktionalitet att göra. Den här boken handlar om identitet och rättvisekrav i handikapprörelsen. Hur konstrueras en gemensamma identitet när olika krav ska formuleras? Och vilka erfaren­heter kan ge legitimitet åt organisationens representanter? >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Lars Huemer - Trust in Business Relations
Pris: 229,00 kr (216,04 kr)
Artikelnr: 134, isbn 978-91-89140-02-8
 Köp

Trust in Business RelationsTrust in Business Relations.
Economic Logic or Social Interaction?

Lars Huemer
isbn 978-91-89140-02-8, 390 sidor

”För att förstå ekonomiska relationer, räcker det inte bara att se aktörerna som egenintresserade och vinstmaximerande. Tillit och socialt samspel är centrala för marknadens aktörer. Tillit är i själva verket ett medel att förverkliga nya ekonomiska möjligheter.”

The importance of trust is today highlighted within all branches of social science. In this timely book, Lars Huemer argues that conventional economic theory has tended to disregard the notion of trust. Economic actors are assumed to be guided solely by their self-interest. People engaged in economic relationships are even assumed to make false or empty threats and to mislead in order to realise individual advantages.

However, current developments of real life business relationships have turned trust into an increasingly popular scholarly concept. Drawing on theoretical reviews and empirical inquiries, this book argues that conventional economic logic alone cannot capture the essential aspects of trust in business relationships. The focus needs to be broadened beyond economic reasoning, to take account of the importance of social interactions.

Trust is commonly associated with risks present in a business relationship. In the book an additional dimension of trust is proposed: its deployment as a means by parties to an exchange to realise opportunities. Moreover, by making it possible to deviate from established routines and habits, trust is actively used in order to create a new competitive logic.

* * *

Lars Huemer tilldelades "Civilekonomernas Ekonomipris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi 1998" för boken Trust in business relations.

* * *

"interesting case studies and original insights" (N M Coe, Environment and Planning A, 1999, issue 31/3, page(s) 560-561)

______
Lästips: "Den sociala fällan hotar slå igen." "...i en ekonomi som bygger alltmer på produktion av komplicerade sammansättningar av tjänster och produkter, så är förtroendet mellan företag viktigare." Bo Rothstein, LO-tidningen 98.11.13.