Kundvagnen


 
Urban välfärd, effektiv energi
Framtidens städer måste byggas hållbart enligt FNs hållbarhetsmål. Vilka hinder och möjligheter finns i den energi­omställning som väntar den svenska bostads­sektorn? Hur ska vi klara en energi-effektivisering av t ex miljonprogramsområdena?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Lars Huemer - Trust in Business Relations
Pris: 229,00 kr (216,04 kr)
Artikelnr: 134, isbn 978-91-89140-02-8
 Köp

Trust in Business RelationsTrust in Business Relations.
Economic Logic or Social Interaction?

Lars Huemer
isbn 978-91-89140-02-8, 390 sidor

”För att förstå ekonomiska relationer, räcker det inte bara att se aktörerna som egenintresserade och vinstmaximerande. Tillit och socialt samspel är centrala för marknadens aktörer. Tillit är i själva verket ett medel att förverkliga nya ekonomiska möjligheter.”

The importance of trust is today highlighted within all branches of social science. In this timely book, Lars Huemer argues that conventional economic theory has tended to disregard the notion of trust. Economic actors are assumed to be guided solely by their self-interest. People engaged in economic relationships are even assumed to make false or empty threats and to mislead in order to realise individual advantages.

However, current developments of real life business relationships have turned trust into an increasingly popular scholarly concept. Drawing on theoretical reviews and empirical inquiries, this book argues that conventional economic logic alone cannot capture the essential aspects of trust in business relationships. The focus needs to be broadened beyond economic reasoning, to take account of the importance of social interactions.

Trust is commonly associated with risks present in a business relationship. In the book an additional dimension of trust is proposed: its deployment as a means by parties to an exchange to realise opportunities. Moreover, by making it possible to deviate from established routines and habits, trust is actively used in order to create a new competitive logic.

* * *

Lars Huemer tilldelades "Civilekonomernas Ekonomipris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi 1998" för boken Trust in business relations.

* * *

"interesting case studies and original insights" (N M Coe, Environment and Planning A, 1999, issue 31/3, page(s) 560-561)

______
Lästips: "Den sociala fällan hotar slå igen." "...i en ekonomi som bygger alltmer på produktion av komplicerade sammansättningar av tjänster och produkter, så är förtroendet mellan företag viktigare." Bo Rothstein, LO-tidningen 98.11.13.