Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas i ­modern stadsutveckling. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv ­undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Göran Bolin - Filmbytare
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 130, isbn 978-91-89140-00-4
 Köp

FilmbytareFilmbytare.
Videovåld, kulturell produktion och unga män

Göran Bolin
isbn 978-91-89140-00-4, 288 sidor

Videovåld är ett begrepp som får de flesta vuxna att reagera - antingen genom att i fördömande ordalag utmåla skräckvisioner av vad som händer när ungdomar tittar på video utanför föräldrarnas kontroll, eller genom att diskutera censur, yttrandefrihet och vuxna människors rätt att titta på vilka filmer de vill.

Men vad gör ungdomar när de tittar på dessa filmer? Vilka betydelser lägger de till de våldsamma bilderna? Och hur kommunicerar de med varandra om vad de sett? Kan man se likheter mellan dessa ungdomar och andra mediebrukare? Dessa är några av de frågor som behandlas i denna medieetnografiska studie av ett antal unga män med starkt intresse för våldsamma action- och skräckfilmer.

I studien fokuseras relationen mellan de unga männens mediebruk och deras egen produktion av s k fanziner och amatörvideofilmer. Utifrån denna relation diskuteras de unga männens förhållande till den offentliga debatten och de frågor om makt, smak, estetik och identitet som filmerna aktualiserar.

Göran Bolin har tidigare publicerat en rad arbeten om populär- och ungdomskultur. Han har tidigare skrivit boken Videovåld i Sverige (1993) och även medverkat som redaktör i böckerna Moves in modernity (1992), Om unga män (1995) och Youth culture in late modernity (1995).

* * *

"Författaren berör många intressanta aspekter av denna för vuxenvärlden förhållandevis okända ungdomskultur." (Björn Nilsson, BTJ 98-06)

"Filmbytarna kan, enligt Bolins terminologi delas in i två grupper: de subkulturellt antiintellektuella respektive de motkulturellt självmedvetna. De båda grupperna gillar samma filmer och det är just smaken som definierar dem. /.../ I Bolins filmbytarvärld finns både de som 'säljer ut' och de som vägrar att befläcka sig med mainstreamkulturen. /.../ De våldsskildringar som på 80-talet var chockerande och olagliga, är idag mer eller mindre vardagsmat på de svenska biodukarnaoch det explosivt utökade filmutbudet via satellit- och betalkanaler har gjort filmbytarnas markarbete överflödigt." (Anders Sjögren, Västerbottens-Kuriren 98.03.11)

"...ett tiotal fanatiska diggare av lågt värderade filmvarianter /.../ de drivs alla av en entreprenörsanda som tar sig uttryck i att de själva ger sig in i denna smala, underjordiska branch och blir businessmän, organiserar köp- och säljhandel, grundar fanziner (specialtidskrifter av oftast enklare slag) och i somliga fall spelar in egna små filmer. /.../ Författaren värderar inte deras syssla och framstår på så sätt som en helt nyfiken, fördomsfri forskare." (Leif Joley, Skånska Dagbladet Magazinet 98.08.05)
____
Lästips:

"Filmbytarna och makten att motstå" (Göran Bolin, LOCUS nr 1/98)