Kundvagnen


 
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Staden som ideologi
Kiruna är en stad som lever för och av sin gruvbrytning. Under senare tid har Kiruna uppmärksammats därför att den fortsatta malmbrytningen kräver att staden flyttas. Föreställningar och förväntningar som rör staden har blivit synliga.  >>>
Kampen om facket
Under 1970-talet försvagades både den fackliga identiteten och demokratin i det socialdemokratiska partiet. En orsak var ”Rosornas krig”, en annan var genusordningen; männen dominerade facket, medan kvinnor fick allt större inflytande i partiet.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Lisbeth Lundahl - Efter svensk modell
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 120, isbn 978-91-972690-7-0
 Köp

Efter svensk modellEfter svensk modell.
LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90

Lisbeth Lundahl
isbn 978-91-972690-7-0, 288 sidor

Under efterkrigstiden har SAF och LO haft ett stort inflytande på utbildningsarenan, både som påtryckare och beslutsfattare i utbildningspolitiken, men även som producenter av utbildning och information. I Efter svensk modell blir för första gången de båda stora arbetsmarknadsorganisationernas ideologier och agerande i utbildningsfrågor föremål för analys. Särskilt uppmärksammas yrkesutbildningen, som är det område där LO och SAF haft det största inflytandet och där "den svenska modellen" tillämpats ovanligt länge. Boken belyser även SAFs och LOs förhållande till grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen och de tidvis brännande frågorna om skolans förhållande till arbetsliv och samhälle.

Efter svensk modell är en unik studie av efterkrigstidens utbildningspolitik, speglad genom två av de tyngsta samhällsaktörerna LO och SAF.

Lisbeth Lundahl har tidigare skrivit I moralens, produktionens och det sunda förnuftets namn (1989) om den svenska högerns utbildningspolitik under sextio år. Hon är även en av redaktörerna för Teachers, Curriculum and Policy - Critical Perspectives in Educational Research (1997).

* * *

"...en gedigen och välskriven studie." (Anders Ternström, Pedagogiska Magasinet, 1/98)

"Särskilt intressant är de många exemplen på hur centrala frågor har behandlats inom de olika organisationerna och konsekvenserna av olika handlingslinjer. Innehållet presenteras systematiskt och överskådligt, glädjande nog på ett icke-byråkratiskt språk. Någon liknande analys finns inte tidigare, varför boken är välkommen." (Elisabeth Sörhuus, BTJ)

"Lundahls bok har många förtjänster. Det är den första översikten om arbetsmarknadens parters inflytande över den svenska utbildningspolitiken under efterkrigstiden. Boken är välskriven och lättläst." (Jonas Olofsson, Historisk Tidskrift, nr 1, 1999)