Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas i ­modern stadsutveckling. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv ­undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Lisbeth Lundahl - Efter svensk modell
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 120, isbn 978-91-972690-7-0
 Köp

Efter svensk modellEfter svensk modell.
LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90

Lisbeth Lundahl
isbn 978-91-972690-7-0, 288 sidor

Under efterkrigstiden har SAF och LO haft ett stort inflytande på utbildningsarenan, både som påtryckare och beslutsfattare i utbildningspolitiken, men även som producenter av utbildning och information. I Efter svensk modell blir för första gången de båda stora arbetsmarknadsorganisationernas ideologier och agerande i utbildningsfrågor föremål för analys. Särskilt uppmärksammas yrkesutbildningen, som är det område där LO och SAF haft det största inflytandet och där "den svenska modellen" tillämpats ovanligt länge. Boken belyser även SAFs och LOs förhållande till grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen och de tidvis brännande frågorna om skolans förhållande till arbetsliv och samhälle.

Efter svensk modell är en unik studie av efterkrigstidens utbildningspolitik, speglad genom två av de tyngsta samhällsaktörerna LO och SAF.

Lisbeth Lundahl har tidigare skrivit I moralens, produktionens och det sunda förnuftets namn (1989) om den svenska högerns utbildningspolitik under sextio år. Hon är även en av redaktörerna för Teachers, Curriculum and Policy - Critical Perspectives in Educational Research (1997).

* * *

"...en gedigen och välskriven studie." (Anders Ternström, Pedagogiska Magasinet, 1/98)

"Särskilt intressant är de många exemplen på hur centrala frågor har behandlats inom de olika organisationerna och konsekvenserna av olika handlingslinjer. Innehållet presenteras systematiskt och överskådligt, glädjande nog på ett icke-byråkratiskt språk. Någon liknande analys finns inte tidigare, varför boken är välkommen." (Elisabeth Sörhuus, BTJ)

"Lundahls bok har många förtjänster. Det är den första översikten om arbetsmarknadens parters inflytande över den svenska utbildningspolitiken under efterkrigstiden. Boken är välskriven och lättläst." (Jonas Olofsson, Historisk Tidskrift, nr 1, 1999)