Kundvagnen


 
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar. Läs mer  >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Lisbeth Lundahl - Efter svensk modell
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 120, isbn 978-91-972690-7-0
 Köp

Efter svensk modellEfter svensk modell.
LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90

Lisbeth Lundahl
isbn 978-91-972690-7-0, 288 sidor

Under efterkrigstiden har SAF och LO haft ett stort inflytande på utbildningsarenan, både som påtryckare och beslutsfattare i utbildningspolitiken, men även som producenter av utbildning och information. I Efter svensk modell blir för första gången de båda stora arbetsmarknadsorganisationernas ideologier och agerande i utbildningsfrågor föremål för analys. Särskilt uppmärksammas yrkesutbildningen, som är det område där LO och SAF haft det största inflytandet och där "den svenska modellen" tillämpats ovanligt länge. Boken belyser även SAFs och LOs förhållande till grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen och de tidvis brännande frågorna om skolans förhållande till arbetsliv och samhälle.

Efter svensk modell är en unik studie av efterkrigstidens utbildningspolitik, speglad genom två av de tyngsta samhällsaktörerna LO och SAF.

Lisbeth Lundahl har tidigare skrivit I moralens, produktionens och det sunda förnuftets namn (1989) om den svenska högerns utbildningspolitik under sextio år. Hon är även en av redaktörerna för Teachers, Curriculum and Policy - Critical Perspectives in Educational Research (1997).

* * *

"...en gedigen och välskriven studie." (Anders Ternström, Pedagogiska Magasinet, 1/98)

"Särskilt intressant är de många exemplen på hur centrala frågor har behandlats inom de olika organisationerna och konsekvenserna av olika handlingslinjer. Innehållet presenteras systematiskt och överskådligt, glädjande nog på ett icke-byråkratiskt språk. Någon liknande analys finns inte tidigare, varför boken är välkommen." (Elisabeth Sörhuus, BTJ)

"Lundahls bok har många förtjänster. Det är den första översikten om arbetsmarknadens parters inflytande över den svenska utbildningspolitiken under efterkrigstiden. Boken är välskriven och lättläst." (Jonas Olofsson, Historisk Tidskrift, nr 1, 1999)