Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
100% KAMP
Den här boken berättar om förändringsprocesser i vår samtidshistoria: om olika former av förtyck och konflikter - om rättighetskamper. Går det att skapa ett samhälle där alla har lika rätt?  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? >>>
Lisbeth Lundahl - Efter svensk modell
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 120, isbn 978-91-972690-7-0
 Köp

Efter svensk modellEfter svensk modell.
LO, SAF och utbildningspolitiken 1944-90

Lisbeth Lundahl
isbn 978-91-972690-7-0, 288 sidor

Under efterkrigstiden har SAF och LO haft ett stort inflytande på utbildningsarenan, både som påtryckare och beslutsfattare i utbildningspolitiken, men även som producenter av utbildning och information. I Efter svensk modell blir för första gången de båda stora arbetsmarknadsorganisationernas ideologier och agerande i utbildningsfrågor föremål för analys. Särskilt uppmärksammas yrkesutbildningen, som är det område där LO och SAF haft det största inflytandet och där "den svenska modellen" tillämpats ovanligt länge. Boken belyser även SAFs och LOs förhållande till grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen och de tidvis brännande frågorna om skolans förhållande till arbetsliv och samhälle.

Efter svensk modell är en unik studie av efterkrigstidens utbildningspolitik, speglad genom två av de tyngsta samhällsaktörerna LO och SAF.

Lisbeth Lundahl har tidigare skrivit I moralens, produktionens och det sunda förnuftets namn (1989) om den svenska högerns utbildningspolitik under sextio år. Hon är även en av redaktörerna för Teachers, Curriculum and Policy - Critical Perspectives in Educational Research (1997).

* * *

"...en gedigen och välskriven studie." (Anders Ternström, Pedagogiska Magasinet, 1/98)

"Särskilt intressant är de många exemplen på hur centrala frågor har behandlats inom de olika organisationerna och konsekvenserna av olika handlingslinjer. Innehållet presenteras systematiskt och överskådligt, glädjande nog på ett icke-byråkratiskt språk. Någon liknande analys finns inte tidigare, varför boken är välkommen." (Elisabeth Sörhuus, BTJ)

"Lundahls bok har många förtjänster. Det är den första översikten om arbetsmarknadens parters inflytande över den svenska utbildningspolitiken under efterkrigstiden. Boken är välskriven och lättläst." (Jonas Olofsson, Historisk Tidskrift, nr 1, 1999)