Kundvagnen


 
För att handikapprörelsen
ska nå politisk framgång måste det finnas en kollektiv identitet. Det är en process som aktualiserar också andra in­tressen och maktordningar än de som har med ­kroppars funktionalitet att göra. Den här boken handlar om identitet och rättvisekrav i handikapprörelsen. Hur konstrueras en gemensamma identitet när olika krav ska formuleras? Och vilka erfaren­heter kan ge legitimitet åt organisationens representanter? >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Erling Bjurström - Högt & lågt
Pris: 0,00 kr (0,00 kr)
Artikelnr: 116, isbn 978-91-972690-6-3
 Köp

Högt och lågtHögt & lågt.
Smak och stil i ungdomskulturen

Erling Bjurström
isbn 978-91-972690-6-3, 624 sidor (DEFINITIVT SLUT)

Den nya reviderade upplagan av boken heter
Ungdomskultur, stil och smak  >>>

Hur ska man förstå den moderna ungdomskulturen?
Vad styr unga människors smak och känsla för stil? Hur ser de själva på olika stilar?

Via en kritisk granskning av ungdomsforskningens teorier från sekelskiftet till dagens analyser av den postmoderna ungdomskulturen, konstruerar författaren sitt eget perspektiv på smak och stil, grundat i Pierre Bourdieus, Paul Ricoeurs och Michail Bachtins arbeten. Detta perspektiv tillämpas i en ingående analys av svenska ungdomars smak för kultur och stilproduktion. Här studeras de sociala förutsättningarna för ungdomarnas smak, liksom det spel som styr deras förhållningssätt till olika kulturformer och stilar. Distinktionen mellan god och dålig smak visar sig i ungdomarnas orientering mot såväl fin- som populärkulturen. Men smakspelet följer inga enkla eller uttryckliga regler. Ungdomarnas känsla för smak och stil framträder ibland på raffinerade och subtila sätt.

Boken utmynnar i en diskussion om skillnaden mellan hög och låg kultur i dagens samhälle. Här ställs frågan om de kulturella smakhierarkierna har anpassats till en ny framträngande postmodern estetik, som gjort det allt mer acceptabelt att kombinera den höga och låga kulturen. Denna bok är av stort intresse inte bara för forskare och studenter inom ungdomskulturens område, utan för var och en som vill förstå smakens, stilens och estetikens betydelse.

Erling Bjurström har tidigare publicerat en rad arbeten om ungdomskultur, populärmusik och reklam. Bland hans tidigare böcker märks Generationsupproret (1980), Rastafari och reggae (1988) och Spelar rocken någon roll? (1993).

* * *

"Det är i flera bemärkelser ett gediget och omfattande verk som Erling Bjurström har producerat /.../ Det är en spännande och inte minst teroretiskt sett mycket givande bok /.../ Den empiriska delen ger oss ny kunskap om förhållandet mellan kulturellt och utbildningsmässigt kapital. Den teoretiska delen rymmer en relevant förståelseram för det empiriska materialet, samtidigt som den kan stå för sig själv som en välskriven och insiktsfull framställning och diskussion av flera olika teorier som rör ungdomar och ungdomskultur." (Erik Laursen, LOCUS, nr 1,1998 och Dansk Sociologi nr 3/8, okt 1997)