Kundvagnen


 
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. Läs mer!
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar.  >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Peter Stern - Prisoners of the Crystal Palace
Pris: 194,00 kr (183,02 kr)
Artikelnr: 106, isbn 978-91-972690-2-5
 Köp

Prisoners of the Crystal PalacePrisoners of the Crystal Palace

Peter Stern
isbn 978-91-972690-2-5, 225 sidor

Den moderna vetenskapen är organiserad i nätverk som kan undersökas med hjälp av bibliometriska metoder. Forskarna är invävda i kognitiva och sociala band, som både fängslar dem och gör produktionen av kunskap möjlig.

* * *

Modern science is organized into research fields rather than disciplines. A research field is built by social and cognitive ties; it is a sociocognitive network. In this book Peter Stern demonstrates the close correspondance between bibliometric models of the literature of research fields and the researchers' conceptions of the field. The study shows that there is a unique set of ideas, things and marks associated with the individual nodes of the sociocognitive networks. Science is thus subdivided into sets of cognitive and social elements that are combined to form research fields.

A sociology of science and knowledge must incorporate its social as well as its cognitive forms. Scientists are like prisoners in a Crystal Palace, the true and complicated nature of which can only be understood from within, or by the active interpretations of the imprisoned. Some scientists and some of their ideas do manage to escape the sociocognitive networks into which they were born. Possibly, at the high cost of misunderstanding and oversimplification.

* * *

"While much of what is said /.../ is unexceptionable, and sometimes quite interesting, the precise nature of the intellectual problem that Stern is concerned to address, and why it is important, remains opaque." (Richard Whitley, Management Learning 30 (2))

"Bogen indeholder dels nogle kapitler, der med udgangspunkt i kendte videnskapssociologiske politioner sætter undersøgelsen i en teoretisk ramme samt en redogørelse for de empiriske resultater. /.../ Jag håber, att forfatteren vil følge bogen op med en publikation, der går mere i dybden med dokumentation og vurdering af de anvendte metoder." (Heine Andersen, Dansk Sociologi, nr 4, årgang 8, 1997)

"The book is well organized and the project has been well thought out. Stern´s method is clearly explained such that replication may be possible." (Loretta Czernis, CRSA/RCSA, 35.3 1998)

"...the links between the study and the prefatory appraisal of the state of the field are tenuous. /.../...may be useful to the student seeking a clear overview of the state of the sociology of science, and the middle will be of interest to specialists." (Christofer Hamin, ISIS, 88:3, 1997)