Kundvagnen


 
Urban välfärd, effektiv energi
Framtidens städer måste byggas hållbart enligt FNs hållbarhetsmål. Vilka hinder och möjligheter finns i den energi­omställning som väntar den svenska bostads­sektorn? Hur ska vi klara en energi-effektivisering av t ex miljonprogramsområdena?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Peter Stern - Prisoners of the Crystal Palace
Pris: 194,00 kr (183,02 kr)
Artikelnr: 106, isbn 978-91-972690-2-5
 Köp

Prisoners of the Crystal PalacePrisoners of the Crystal Palace

Peter Stern
isbn 978-91-972690-2-5, 225 sidor

Den moderna vetenskapen är organiserad i nätverk som kan undersökas med hjälp av bibliometriska metoder. Forskarna är invävda i kognitiva och sociala band, som både fängslar dem och gör produktionen av kunskap möjlig.

* * *

Modern science is organized into research fields rather than disciplines. A research field is built by social and cognitive ties; it is a sociocognitive network. In this book Peter Stern demonstrates the close correspondance between bibliometric models of the literature of research fields and the researchers' conceptions of the field. The study shows that there is a unique set of ideas, things and marks associated with the individual nodes of the sociocognitive networks. Science is thus subdivided into sets of cognitive and social elements that are combined to form research fields.

A sociology of science and knowledge must incorporate its social as well as its cognitive forms. Scientists are like prisoners in a Crystal Palace, the true and complicated nature of which can only be understood from within, or by the active interpretations of the imprisoned. Some scientists and some of their ideas do manage to escape the sociocognitive networks into which they were born. Possibly, at the high cost of misunderstanding and oversimplification.

* * *

"While much of what is said /.../ is unexceptionable, and sometimes quite interesting, the precise nature of the intellectual problem that Stern is concerned to address, and why it is important, remains opaque." (Richard Whitley, Management Learning 30 (2))

"Bogen indeholder dels nogle kapitler, der med udgangspunkt i kendte videnskapssociologiske politioner sætter undersøgelsen i en teoretisk ramme samt en redogørelse for de empiriske resultater. /.../ Jag håber, att forfatteren vil følge bogen op med en publikation, der går mere i dybden med dokumentation og vurdering af de anvendte metoder." (Heine Andersen, Dansk Sociologi, nr 4, årgang 8, 1997)

"The book is well organized and the project has been well thought out. Stern´s method is clearly explained such that replication may be possible." (Loretta Czernis, CRSA/RCSA, 35.3 1998)

"...the links between the study and the prefatory appraisal of the state of the field are tenuous. /.../...may be useful to the student seeking a clear overview of the state of the sociology of science, and the middle will be of interest to specialists." (Christofer Hamin, ISIS, 88:3, 1997)