Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas i ­modern stadsutveckling. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv ­undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Zulmir Becevic - Utsatthetens röster
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 310, isbn 978-91-89140-89-9
 Köp
 
Utsatthetens rösterUtsatthetens röster

Zulmir Becevic
isbn 978-91-89140-89-9, 304 sidor

 
Barn och unga i samhällsvård har ofta en bristande tillit, inte bara till vuxenvärlden utan även till sina egna möjligheter. På vilka sätt påverkas självbilden och identiteten av det samhällsvårdande sammanhanget? Hur skapas mening kring det som har varit och det som ska komma?
 
I boken Utsatthetens röster framträder ett antal ungdomar vars självbilder har formats både av utsatthet och sam­hällets syn på dem som ­problematisk kategori. De betydelser dessa ungdomar tillskriver sina erfarenheter revideras och omtolkas i ett specifikt, ­institutionaliserat nu. Här är tillit ett sätt att skapa ­mening. En ny social ­identitet kan formas i en föreställning om en ­annan framtid.