Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas i ­modern stadsutveckling. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv ­undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Lisbeth Lundahl, Inger Erixon Arreman, Ann-Sofie Holm, Ulf Lundström - Gymnasiet som marknad
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 306, isbn 978-91-89140-87-5
 Köp
Gymnasiet som marknadGymnasiet som marknad

Lisbeth Lundahl, Inger Erixon Arreman,
Ann-Sofie Holm & Ulf Lundström
isbn 978-91-89140-87-5, 300 sidor

Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan är en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt; i princip konkurrerar alla skolor, kommunala såväl som friskolor, med varandra. Marknadsföring har därför blivit en viktig och resurs­krävande ny uppgift för skolorna.
     Gymnasiet som marknad handlar om hur elevers gymnasieval och arbete i skolan påverkas av skolans marknadsanpassning och om hur den nya situationen förändrar de anställdas arbetssituation och yrkesidentiteter.