Kundvagnen


 
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. Läs mer!
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Sten-Åke Stenberg - Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 300, isbn 978-91-89140-83-7
 Köp
Född 1953Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
 
Sten-Åke Stenberg
isbn 978-91-89140-83-7, 280 sidor
 
Sällan väcker samhällsvetenskaplig forskning sådan debatt som Metropolitprojektet gjorde under några vår­månader 1986. Då hade forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953 och som bodde i Storstockholm 1963. Med hjälp av uppgifter från enkäter och register sökte de svar på frågor om samhällets sociala skiktning, orsakerna till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt undrade forskarna ”Varför klarar sig vissa bättre än andra?”.
 
I början beskrevs projektet som en viktig kunskapskälla för att bygga efterkrigstidens folkhem. Då visste man inget om den tekniska revolution som datoriseringen skulle innebära och som också skulle leda till att forskningen skulle uppfattas som ett hot mot den personliga integriteten. I dag fortsätter forskningen om barnen födda 1953 och i den här boken berättar Sten-Åke Stenberg om projektets historia och om vad forskarna hittills kommit fram till. Förhoppningsvis kommer den att väcka nyfikenhet och stimulera till debatt och diskussion om forskningens roll och framtid.