Kundvagnen


 
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Sten-Åke Stenberg - Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 300, isbn 978-91-89140-83-7
 Köp
Född 1953Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
 
Sten-Åke Stenberg
isbn 978-91-89140-83-7, 280 sidor
 
Sällan väcker samhällsvetenskaplig forskning sådan debatt som Metropolitprojektet gjorde under några vår­månader 1986. Då hade forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953 och som bodde i Storstockholm 1963. Med hjälp av uppgifter från enkäter och register sökte de svar på frågor om samhällets sociala skiktning, orsakerna till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt undrade forskarna ”Varför klarar sig vissa bättre än andra?”.
 
I början beskrevs projektet som en viktig kunskapskälla för att bygga efterkrigstidens folkhem. Då visste man inget om den tekniska revolution som datoriseringen skulle innebära och som också skulle leda till att forskningen skulle uppfattas som ett hot mot den personliga integriteten. I dag fortsätter forskningen om barnen födda 1953 och i den här boken berättar Sten-Åke Stenberg om projektets historia och om vad forskarna hittills kommit fram till. Förhoppningsvis kommer den att väcka nyfikenhet och stimulera till debatt och diskussion om forskningens roll och framtid.