Kundvagnen


 
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Statssekreterare har
dubbla roller i Regeringskansliet; de är både administrativt ansvariga och politiska rådgivare. Vilka möjligheter har de att påverka politiska beslut?  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Par i vetenskap och politik
Äkta par har spelat viktiga roller i svensk politik och vetenskap. I denna bok studeras ett antal par som var verksamma under 1900-talets första hälft. Varför gifte sig dessa personer? Fungerade deras äktenskap som resurs eller hinder i karriären?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Sten-Åke Stenberg - Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 300, isbn 978-91-89140-83-7
 Köp
Född 1953Född 1953. Folkhemsbarn i forskarfokus
 
Sten-Åke Stenberg
isbn 978-91-89140-83-7, 280 sidor
 
Sällan väcker samhällsvetenskaplig forskning sådan debatt som Metropolitprojektet gjorde under några vår­månader 1986. Då hade forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953 och som bodde i Storstockholm 1963. Med hjälp av uppgifter från enkäter och register sökte de svar på frågor om samhällets sociala skiktning, orsakerna till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt undrade forskarna ”Varför klarar sig vissa bättre än andra?”.
 
I början beskrevs projektet som en viktig kunskapskälla för att bygga efterkrigstidens folkhem. Då visste man inget om den tekniska revolution som datoriseringen skulle innebära och som också skulle leda till att forskningen skulle uppfattas som ett hot mot den personliga integriteten. I dag fortsätter forskningen om barnen födda 1953 och i den här boken berättar Sten-Åke Stenberg om projektets historia och om vad forskarna hittills kommit fram till. Förhoppningsvis kommer den att väcka nyfikenhet och stimulera till debatt och diskussion om forskningens roll och framtid.