Kundvagnen


 
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Staden som ideologi
Kiruna är en stad som lever för och av sin gruvbrytning. Under senare tid har Kiruna uppmärksammats därför att den fortsatta malmbrytningen kräver att staden flyttas. Föreställningar och förväntningar som rör staden har blivit synliga.  >>>
Kampen om facket
Under 1970-talet försvagades både den fackliga identiteten och demokratin i det socialdemokratiska partiet. En orsak var ”Rosornas krig”, en annan var genusordningen; männen dominerade facket, medan kvinnor fick allt större inflytande i partiet.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Marianne Liliequist & Karin Lövgren (red) - Tanten, vem är hon? En (t)antologi
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 290, isbn 978-91-89140-80-6
 Köp
Tanten, vem är hon?Tanten, vem är hon? En (t)antologi
 
Marianne Liliequist & Karin Lövgren (red)
isbn 978-91-89140-80-6, 286 sidor
 
Hur är man när man är tant? Tanten tillskrivs ofta motsägelsefulla egenskaper. Hon kan representera trygghet och beständighet, men också osynlighet och maktlöshet. Hon är både tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra.
 
I denna tvärvetenskapliga antologi vrider och vänder författarna på ett åldersrelaterat begrepp — tanten, den medelålders äldre kvinnan. Tanten är en tacksam symbol att använda som utgångspunkt i kulturella analyser av ålder. Genom henne synliggörs kopplingen mellan ålder, genus, klass, etnicitet och sexualitet. Vilken innebörd har egentligen begreppet ”tant” i relation till andra ålderskategorier? Och vem är det som definierar tanten?
 
Författare: Marianne Liliequist, Karin Lövgren, Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Annelie Bränström Öhman, Evelina Lindahl, Eva Söderberg, Katarzyna Wolanik Boström.
 
* * *
 
"Tanten upplever en renässans. Kanske för att kvinnorna i 40-talistgenerationen idag måste förhålla sig till att de blir allt äldre -- att de utan pardon befinner sig i tantåldern. /.../ Samtidigt är tanten, hon som vågar säga ifrån och stå upp för sitt, ett föredöme för unga kvinnor att se upp till. (Thomas Lerner, Dagens Nyheter Insidan, 2012.04.19)
 
Gomorgon Världen! i P1, från söndag 2012.04.08.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5056233
 
"Tanten, vem är hon? /.../ Alla har vi någon form av relation till Tanten. Vad tänker man på när man hör ordet 'tant'? /.../ Sedan några veckor tillbaka finns det en grupp kvinnor i Kramfors som studerar (t)antologin mer ingående." (Vivi, Allehanda 2012.05.24)
 
"...bidrar både till ett seriöst och personligt synliggörande av tanten som fenomen. Här formas ett angläget kollage och samtal." (Yvonne Rittvall, Fokbladet 2012.06.04)
 
___
Lästips: "Tanten -- vem är hon?" (Erica Sjöström Pontusson, Västerbottens-Kuriren 2012.003.03)
 
"Tantens värld inom en armlängds avstånd" (Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren 2012.04.27)