Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas i ­modern stadsutveckling. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv ­undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Sofie Cedstrand - Från idé till politisk verklighet
Pris: 222,00 kr (209,43 kr)
Artikelnr: 284, isbn 978-91-89140-77-6
 Köp
Från idé till politisk verklighetFrån idé till politisk verklighet.
Föräldrapolitiken i Sverige och Danmark
 
Sofie Cedstrand
isbn 978-91-89140-77-6, 362 sidor
 
När den svenska föräldraförsäkringen infördes blev Sverige först i ­världen med att, via lagstiftning, ge pappor rätt att vara delaktiga i ­omsorgen om sina barn. Strax därpå inledde Danmark en liknande process, som ­slutade med att förslaget avfärdades helt och hållet. Än idag skiljer sig de två grannländernas politik på detta område. I Sverige behandlas män och kvinnor lika, medan danska ­kvinnor har betydligt mer omfattande rättigheter än män.
 
Varför blev förslaget att inkludera män verklighet i Sverige, medan det avvisades i Danmark? Hur kommer det sig att de två länderna valde olika spår i föräldrapolitiken, när de för en liknande politik i andra ­välfärdspolitiska- och jämställdhetspolitiska avseenden? Vad krävs det för att implementera idéer i politiken och genomföra förändring?