Kundvagnen


 
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Staden som ideologi
Kiruna är en stad som lever för och av sin gruvbrytning. Under senare tid har Kiruna uppmärksammats därför att den fortsatta malmbrytningen kräver att staden flyttas. Föreställningar och förväntningar som rör staden har blivit synliga.  >>>
Kampen om facket
Under 1970-talet försvagades både den fackliga identiteten och demokratin i det socialdemokratiska partiet. En orsak var ”Rosornas krig”, en annan var genusordningen; männen dominerade facket, medan kvinnor fick allt större inflytande i partiet.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Sofie Cedstrand - Från idé till politisk verklighet
Pris: 222,00 kr (209,43 kr)
Artikelnr: 284, isbn 978-91-89140-77-6
 Köp
Från idé till politisk verklighetFrån idé till politisk verklighet.
Föräldrapolitiken i Sverige och Danmark
 
Sofie Cedstrand
isbn 978-91-89140-77-6, 362 sidor
 
När den svenska föräldraförsäkringen infördes blev Sverige först i ­världen med att, via lagstiftning, ge pappor rätt att vara delaktiga i ­omsorgen om sina barn. Strax därpå inledde Danmark en liknande process, som ­slutade med att förslaget avfärdades helt och hållet. Än idag skiljer sig de två grannländernas politik på detta område. I Sverige behandlas män och kvinnor lika, medan danska ­kvinnor har betydligt mer omfattande rättigheter än män.
 
Varför blev förslaget att inkludera män verklighet i Sverige, medan det avvisades i Danmark? Hur kommer det sig att de två länderna valde olika spår i föräldrapolitiken, när de för en liknande politik i andra ­välfärdspolitiska- och jämställdhetspolitiska avseenden? Vad krävs det för att implementera idéer i politiken och genomföra förändring?