Kundvagnen


 
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Ett Sverige i förändring
Sverige har länge betraktats som ett öppet och solidariskt välfärdssamhälle. Under 2000-talet har social ojämlikhet och boendesegregering ökat. Högerpopulism har fått en bred förankring. Samtidigt uppstår motrörelser, där civilsamhälleliga aktörer kräver en fördjupad demokrati och social rättvisa. Vi står befinner oss i ett skifte. >>>
Den delade staden
Att segregation är ett samhällsproblem är en självklarhet för de flesta. Vilka processer är det som ligger bakom segregationen?  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Överstatlig flyktingpolitik
När Sverige blev medlem i EU fanns ett motstånd mot att asylpolitiska beslut skulle fattas gemensamt med kvalificerad majoritet. Den inställningen till internationellt samarbete i flyktingpolitiska har ändrats.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Thomas Johansson & Roger Klinth - Nya svenska fäder
Pris: 194,00 kr (183,02 kr)
Artikelnr: 270, isbn 978-91-89140-69-1
 Köp
Nya svenska fäderNya svenska fäder

Roger Klinth & Thomas Johansson
isbn 978-91-89140-69-1, 228 sidor

I mitten av 1970-talet fram­trädde brottaren ”Hoa-Hoa Dahlgren” på reklampelare landet runt, iklädd Sverige t-tröja och med ett naket spädbarn på armen. Bilden ingick Försäkringskassans kampanj för att övertyga fäder att bli mer ­aktiva och när­varande i ­familjelivet. Sedan dess har det producerats mängder av liknande kampanjer, riktade till män och fäder och med syftet att skapa moderna, jämställda och barn­orienterade män.

Den här boken är både en historisk studie av fyrtio års jämställdhets­arbete för att ”göra pappa med barn” och en studie av dagens fäder och föräldraskap. Hur resonerar män som väljer att stanna hemma och ta ut lång föräldra­ledighet? Det moderna faderskapet visar sig vara en komplex historia.

* * *

"Forskare: 'Pappaledighet har sett som en 'mysbonus'" (Malin Nordgren, Dagens Nyheter 2010.04.28)

"Sluta gulla med papporna" (Anders Ekström, Sydsvenskan 2010.06.15)

"Den nya pappan: Har kommit för att stanna" (Henrik Berggren, Dagens Nyheter 2010.06.30)

"Båda behövs" (Anders Johansson, Aftonbladet 2010.06.30)

"Det talas om den nya, närvarande pappan. Men det är inte de yngre papporna som stannar hemma med sina barn -- utan de som är i medelåldern." (Henrik Höjer, Forskning & Framsteg nr 4, 2011)