Kundvagnen


 
För att handikapprörelsen
ska nå politisk framgång måste det finnas en kollektiv identitet. Det är en process som aktualiserar också andra in­tressen och maktordningar än de som har med ­kroppars funktionalitet att göra. Den här boken handlar om identitet och rättvisekrav i handikapprörelsen. Hur konstrueras en gemensamma identitet när olika krav ska formuleras? Och vilka erfaren­heter kan ge legitimitet åt organisationens representanter? >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Thomas Johansson & Roger Klinth - Nya svenska fäder
Pris: 194,00 kr (183,02 kr)
Artikelnr: 270, isbn 978-91-89140-69-1
 Köp
Nya svenska fäderNya svenska fäder

Roger Klinth & Thomas Johansson
isbn 978-91-89140-69-1, 228 sidor

I mitten av 1970-talet fram­trädde brottaren ”Hoa-Hoa Dahlgren” på reklampelare landet runt, iklädd Sverige t-tröja och med ett naket spädbarn på armen. Bilden ingick Försäkringskassans kampanj för att övertyga fäder att bli mer ­aktiva och när­varande i ­familjelivet. Sedan dess har det producerats mängder av liknande kampanjer, riktade till män och fäder och med syftet att skapa moderna, jämställda och barn­orienterade män.

Den här boken är både en historisk studie av fyrtio års jämställdhets­arbete för att ”göra pappa med barn” och en studie av dagens fäder och föräldraskap. Hur resonerar män som väljer att stanna hemma och ta ut lång föräldra­ledighet? Det moderna faderskapet visar sig vara en komplex historia.

* * *

"Forskare: 'Pappaledighet har sett som en 'mysbonus'" (Malin Nordgren, Dagens Nyheter 2010.04.28)

"Sluta gulla med papporna" (Anders Ekström, Sydsvenskan 2010.06.15)

"Den nya pappan: Har kommit för att stanna" (Henrik Berggren, Dagens Nyheter 2010.06.30)

"Båda behövs" (Anders Johansson, Aftonbladet 2010.06.30)

"Det talas om den nya, närvarande pappan. Men det är inte de yngre papporna som stannar hemma med sina barn -- utan de som är i medelåldern." (Henrik Höjer, Forskning & Framsteg nr 4, 2011)