Nya svenska fäder
Roger Klinth & Thomas Johansson
isbn 978-91-89140-69-1, 228 sidor
I mitten av 1970-talet framträdde brottaren ”Hoa-Hoa Dahlgren” på reklampelare landet runt, iklädd Sverige t-tröja och med ett naket spädbarn på armen. Bilden ingick Försäkringskassans kampanj för att övertyga fäder att bli mer aktiva och närvarande i familjelivet. Sedan dess har det producerats mängder av liknande kampanjer, riktade till män och fäder och med syftet att skapa moderna, jämställda och barnorienterade män.
Den här boken är både en historisk studie av fyrtio års jämställdhetsarbete för att ”göra pappa med barn” och en studie av dagens fäder och föräldraskap. Hur resonerar män som väljer att stanna hemma och ta ut lång föräldraledighet? Det moderna faderskapet visar sig vara en komplex historia.
* * *
"Forskare: 'Pappaledighet har sett som en 'mysbonus'" (Malin Nordgren, Dagens Nyheter 2010.04.28)
"Sluta gulla med papporna" (Anders Ekström, Sydsvenskan 2010.06.15)
"Den nya pappan: Har kommit för att stanna" (Henrik Berggren, Dagens Nyheter 2010.06.30)
"Båda behövs" (Anders Johansson, Aftonbladet 2010.06.30)
"Det talas om den nya, närvarande pappan. Men det är inte de yngre papporna som stannar hemma med sina barn -- utan de som är i medelåldern." (Henrik Höjer, Forskning & Framsteg nr 4, 2011)