Kundvagnen


 
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Familjen i den svenska modellen
Familjepolitikens framväxt är en historia om intressekonflikter. Vilka aktörer och institutioner var det som bestämde den svenska familjepolitikens inriktning? Läs mer!
Marie Carlson & Annika Rabo (red) - Uppdrag mångfald
Pris: 215,00 kr (202,83 kr)
Artikelnr: 250, isbn 978-91-89140-59-2
 Köp

Uppdrag mångfaldUppdrag mångfald. Lärarutbildning i omvandling 

Marie Carlson & Annika Rabo (red) 
isbn 978-91-89140-59-2, 320 sidor

Varför beskrivs lärarutbildningen ofta som problematisk? Nya direktiv och reformer avlöser ständigt varandra och nya lärar­utbildningar lanseras som ”annorlunda” och ”bättre”. Enligt dessa direktiv är en del av lösningen det viktiga mångfalds­uppdraget.

Lärarutbildningen är den största inom svensk högskola och omtalas därför ofta som landets viktigaste. Men det är en konfliktfylld verksamhet, i ständig korseld mellan motsägelsefulla krav på förändring och krav på att tillmötesgå både lokala och nationella intressen. Är reformer och ständig omorganisering verkligen lösningen på lärarutbildningens — och därmed även skolans — problem?

 

I denna bok undersöks framför allt den lärarutbildning som introducerades år 2001. Med utgångspunkt i mångfaldsuppdraget, där begrepp som etnicitet, kön och klass är centrala, placeras dagens lärarutbildning i ett socialt och historiskt sammanhang. Boken vänder sig till både till lärarutbildare och studenter inom utbildningen, men också till andra studenter och forskare med inriktning på utbildnings- och eller ”mångfaldsfrågor” inom samhällsvetenskap och kulturvetenskap.

 

Författare: Luis Ajagán-Lester, Finn Calander, Marie Carlson, Sven Hartman, Bengt Jacobsson, Rickard Jonsson, Annika Rabo, Ylva Wibaeus, Magnus Åberg.