Kundvagnen


 
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. >>>
I väntan på asyl
Kritik mot den svenska asylpolitiken återkommer allt oftare i den politiska debatten. Vem har ansvaret för att lagtolkningen överensstämmer med riksdagens intentioner?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Den svenska väljaren
Allmänna val är demokratins livsluft. På valdagen tillmäts alla röster samma värde. Men vägen fram till valurnan är kantad av förhållanden som skiljer sig åt mellan väljarna. Dessa olika livserfarenheter har betydelse för våra tankar och känslor om politik. Därmed har personliga egenskaper och erfarenheter också betydelse när vi röstar.  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
100 år av välfärdspolitik
Klas Åmark har gjort en unik analys av välfärdsstatens framväxt som saknar motstycke i tidigare forskning.  >>>
Ingrid Söderlind & Kristina Engwall (red) - Barndom och arbete
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 246, isbn 978-91-89140-57-8
 Köp

Barndom och arbeteBarndom och arbete 

Ingrid Söderlind & Kristina Engwall (red)
isbn 978-91-89140-57-8, 250 sidor

Barns arbete beskrivs ofta som att de ”hjälper till”. Många föreställer sig att barn i Sverige inte längre arbetar och att skolan ersatt arbete. Men arbete har fortfarande en plats i barns vardag och det vi betraktar som arbete beror i hög grad på hur arbete definieras. Arbete kan vara både informellt och formellt, oavlönat och avlönat, utföras i och utanför hemmet. Vilken syn har barnen själva på arbete? Hur kontrollerar och definierar myndigheter barns arbete?

Barndom och arbete handlar om barns och ungas arbete under tiden 1950–2000. Boken synliggör den komplexitet som finns i barns relation till arbete och dess betydelse i samhället, i familjer och för barnen själva.

Bokens författare är Kristina Engwall, Gunilla Halldén, Tobias Samuelsson, Mats Sjöberg och Ingrid Söderlind. Författarna är knutna till Tema Barn, Linköpings universitet och Institutet för Framtidsstudier.

* * *

"Barn säler tulpaner och jultidningar, hämtar småsyskon på dagis och klipper gräs. Arbetet kan utgöra en viktig del i deras vardag, trots att de finns utanför den formella arbetsmarknaden." (Enikö Koch, Du och Jobbet 2008.11.14)

"Den allt längre obligatoriska skolgången har gjort att barnen försvunnit från arbetsmarknaden. Men arbetar gör de!" (Margareta Sörenson, Expressen 2008.12.22)

"Många svenska barn hjälper till mer hemma än vad deras föräldrar gjorde. Fasta arbetsuppgifter är vanligare nu än för 30 år sedan. Att båda föräldrarna arbetar mycket är en av förklaringarna -- att föräldrarna själva gjorde ganska lite en annan, konstarerar forskarna i antologin Barndom och arbete." (Maria Carling, Svenska Dagbladet  2009.02.06)

"... boken Barndom och arbete ger en övergripande och mångfacetterad bild av relationen mellan barn och arbete, ett ämne som allt för sällan diskuteras. Samtidigt lyckas författarna lyfta upp aspekter som berör vårt sätt att se på barn." (Erika Lundby, Locus 1/09)

"Historiskt sett har barns arbete varit betydelsefullt för både familjen och samhället. Under 1900-talet har detta förändrats i Sverige och vi lever nu i en tid där barn ska skyddas från arbete. På ett sätt har barn och arbete blivit varandras motsatser; barndom är avsaknad av arbete och den som arbetar har lämnat barndomen. Trots detta arbetar barn fortfarande." (Fredrik Lilja, Arbetarhistoria 1-2/2009)

"15-åringar lever inte precis som askungen på slottet. Dammsugning, tvätt, strykning eller matlagningär inte prioriterade sysslor om man säger så. Men föräldrar, klaga inte! Era barn gör faktiskt mer än vad ni själva gjorde som unga..." (Lena Strömberg, Hallands Nyheter 2009.05.06)

"...et viktig empirisk bidrag till forskningen om barnarbeidets historie, først og fremst fordi den belyser en periode som vet lite om." (Ellen Schrumpf, Tidsskrift for Velferdsforksning, vol. 12, Nr 2 2009)

"...man må derfor konkludere, at både i forntiden og i nutiden utgör børnearbejdet et vigtigt element i samfundsøkonomien. Børnearbejdets historie er altså ikke et overstående kapitel, hverken i virkelighedens verden - eller i historieskrivningens." (Ning de Coninck-Smith, Barn nr 3-4 2009)

"...en raekke prisvaerdige og inspirerende bestaebelser på at skrive børnearbejdets historie på ny. En historie med børn i rollen som aktører -- men også en historie, hvor børns bidrag till samfundsøkonomi og forandring synliggøres og tages allvarligt." (Ning de Coninck-Smith, Historisk Tidsskrift Bind 109, häfte 1, 2009)

______
Lästips: "Barn duger till arbete" (Maria Haldesten, Krönikan, Göteborgs-Posten 2008.10.06)