Kundvagnen


 
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
100% KAMP
Den här boken berättar om förändringsprocesser i vår samtidshistoria: om olika former av förtyck och konflikter - om rättighetskamper. Går det att skapa ett samhälle där alla har lika rätt?  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Den delade staden
Att segregation är ett samhällsproblem är en självklarhet för de flesta. Vilka processer är det som ligger bakom segregationen?  >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? >>>
Magnus Dahlstedt - Reserverad demokrati
Pris: 222,00 kr (209,43 kr)
Artikelnr: 206, isbn 978-91-89140-38-7
 Köp

Reserverad demokratiReserverad demokrati.
Representation i ett mångetniskt Sverige

Magnus Dahlstedt 
isbn 978-91-89140-38-7, 360 sidor

 

Svensk demokrati ger, enligt lag, samtliga medborgare samma rätt att medverka i hur landet styrs. Men hur fungerar egentligen svensk demokrati i praktiken? Omfattar den alla eller är den förbehållen vissa?
 
Magnus Dahlstedt har studerat den svenska demokratin i ett mångetniskt sammanhang, i spänningsfältet mellan en heterogen befolkning och ideal om kulturell homogenitet. Han visar hur demokratin i samtidens Sverige är skiktad längs etniska linjer, där klyftor förstärks och återskapas. Partipolitiken, nyhetsmedierna och populärkulturen — demokratins skyltfönster — analyseras i kontrast mot de mångetniska förortsmiljöer som allt mer kommit att utgöra demokratins bakgård. Demokratin är inte reserverad för alla, vilket leder till en reserverad inställning hos dem som inte inkluderas.

* * *

"...osedvanligt lättillgänglig och engagerande /.../ han uppnår ansenlig slagkraft i sin analys och visar med eftertryck att alla inte deltar på lika villkor i demokratin." (Bo Petersson, BTJ)

"I boken möter man en utbredd frustration och misstro mot det politiska etablissemanget. En vanlig uppfattaning är att politikerna inte åstadkommer något och att de i själva verket inte intresserar sig för de problem som präglar livet i förorterna. /.../ -Det som skiljer Sverige från många andra är ju att vi trots allt har ett hyfsat fungerade välfärdssystem och vi har en integrationspolitik som ser generös ut på pappret. Men det har också skapat en självgodhet /.../  Bortom den officiella retoriken är likheterna med andra länder större /.../. (Pauli Olavi Kuivanen, Norrköpings tidningar 2005.02.24)

"...en läsvärd dokumentärskildring presenterad som en resa där analyser och fakta varvas med möten med olika slags människor." (Anna Bendrix, Dagens Nyheter 2005.03.11)

"Dahlstedt tecknar en frustrerande bild av demokratins tillstånd. /.../ Med folkpartiets senaste utspel liksom somliga 'granskande' tv-journalisters program om bidragsfuskande och allmänt kriminella invandrare i åtanke, framstår Dahlstedts analys av medias och partipolitikens "koloniala" hantering av ämnet integration dessutom som mycket slående." (Henning Süssner, Flamman 2005.03.11)

______
Lästips: "En resa genom demokratins bakgård" (Magnus Dahlstedt, i&m nr 2/2005)