Kundvagnen


 
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Staden som ideologi
Kiruna är en stad som lever för och av sin gruvbrytning. Under senare tid har Kiruna uppmärksammats därför att den fortsatta malmbrytningen kräver att staden flyttas. Föreställningar och förväntningar som rör staden har blivit synliga.  >>>
Kampen om facket
Under 1970-talet försvagades både den fackliga identiteten och demokratin i det socialdemokratiska partiet. En orsak var ”Rosornas krig”, en annan var genusordningen; männen dominerade facket, medan kvinnor fick allt större inflytande i partiet.  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Magnus Dahlstedt - Reserverad demokrati
Pris: 222,00 kr (209,43 kr)
Artikelnr: 206, isbn 978-91-89140-38-7
 Köp

Reserverad demokratiReserverad demokrati.
Representation i ett mångetniskt Sverige

Magnus Dahlstedt 
isbn 978-91-89140-38-7, 360 sidor

 

Svensk demokrati ger, enligt lag, samtliga medborgare samma rätt att medverka i hur landet styrs. Men hur fungerar egentligen svensk demokrati i praktiken? Omfattar den alla eller är den förbehållen vissa?
 
Magnus Dahlstedt har studerat den svenska demokratin i ett mångetniskt sammanhang, i spänningsfältet mellan en heterogen befolkning och ideal om kulturell homogenitet. Han visar hur demokratin i samtidens Sverige är skiktad längs etniska linjer, där klyftor förstärks och återskapas. Partipolitiken, nyhetsmedierna och populärkulturen — demokratins skyltfönster — analyseras i kontrast mot de mångetniska förortsmiljöer som allt mer kommit att utgöra demokratins bakgård. Demokratin är inte reserverad för alla, vilket leder till en reserverad inställning hos dem som inte inkluderas.

* * *

"...osedvanligt lättillgänglig och engagerande /.../ han uppnår ansenlig slagkraft i sin analys och visar med eftertryck att alla inte deltar på lika villkor i demokratin." (Bo Petersson, BTJ)

"I boken möter man en utbredd frustration och misstro mot det politiska etablissemanget. En vanlig uppfattaning är att politikerna inte åstadkommer något och att de i själva verket inte intresserar sig för de problem som präglar livet i förorterna. /.../ -Det som skiljer Sverige från många andra är ju att vi trots allt har ett hyfsat fungerade välfärdssystem och vi har en integrationspolitik som ser generös ut på pappret. Men det har också skapat en självgodhet /.../  Bortom den officiella retoriken är likheterna med andra länder större /.../. (Pauli Olavi Kuivanen, Norrköpings tidningar 2005.02.24)

"...en läsvärd dokumentärskildring presenterad som en resa där analyser och fakta varvas med möten med olika slags människor." (Anna Bendrix, Dagens Nyheter 2005.03.11)

"Dahlstedt tecknar en frustrerande bild av demokratins tillstånd. /.../ Med folkpartiets senaste utspel liksom somliga 'granskande' tv-journalisters program om bidragsfuskande och allmänt kriminella invandrare i åtanke, framstår Dahlstedts analys av medias och partipolitikens "koloniala" hantering av ämnet integration dessutom som mycket slående." (Henning Süssner, Flamman 2005.03.11)

______
Lästips: "En resa genom demokratins bakgård" (Magnus Dahlstedt, i&m nr 2/2005)