Kundvagnen


 
Bortom girigheten
Vilka överväganden får mäklare, bankchefer och finansiella rådgivare att missbruka sin position och lägga beslag på andra människors pengar? Social status har visat sig vara en viktig driv­kraft, liksom rädslan för att berätta om skulder och misslyckade affärer som kan sätta betydelsefulla livsprojekt på spel.  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Transnationella rum
Migranters kontakter med sina tidigare hemländer ger upphov till sociala, politiska, ekonomiska, kulturella aktiviteter som överskrider nationsgränser. Nya perspektiv på internationell migration. Läs mer!
Den svenska manligheten
I äldre dagars Sverige var den ideala manligheten intimt förknippad med äktenskapet. Var drogs gränsen mellan goda och dåliga äkta män? Läs mer!
Kristina Gustafsson - Muslimsk skola, svenska villkor
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 200, isbn 978-91-89140-32-5
 Köp

Muslimsk skola, svenska villkorMuslimsk skola, svenska villkor 

Kristina Gustafsson
isbn 978-91-89140-32-5, 250 sidor 

När en grupp föräldrar vill starta en muslimsk friskola inleds en långvarig politisk konflikt. Även om lagen tillåter det är startandet av en muslimsk friskola långt ifrån en självklar rättighet. Genom sina krav på en muslimsk konfessionell utbildning utmanar dessa föräldrar grundläggande föreställningar om Sverige och det svenska. Kristina Gustafsson har följt etablerandet av en muslimsk friskola. Hur såg villkoren ut för de muslimska föräldrarnas engagemang? Vilka politiska konsekvenser medförde den muslimska skolan? Hur fungerar en muslimsk friskola i praktiken?

Utifrån en rad etnografiska beskrivningar får vi lära känna de drömmar och utopier som låg bakom friskolans etablerande, men också vad som händer när utopier ska förverkligas. Boken väcker frågor om historia, identitet, kultur och plats. Den handlar om maktfördelning och tolkningsföreträde men också om ifrågasättande och kritisk reflektion.

* * *

"... en berättartekniskt skicklig och inbjudande bok /.../ Gustafsson biter sig konsekvent fast vid sitt etikproblem vilket berikar boken. Vi möter efterhand en allt mer komplicerad diskussion med en mängd möjliga spår som påverkar grundfrågan om hur mångfald förstås och berarbetas, både i diskussion och praktik." (Pedagogoiska Magasinet 2005.11.29)