Kundvagnen


 
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Kristina Gustafsson - Muslimsk skola, svenska villkor
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 200, isbn 978-91-89140-32-5
 Köp

Muslimsk skola, svenska villkorMuslimsk skola, svenska villkor 

Kristina Gustafsson
isbn 978-91-89140-32-5, 250 sidor 

När en grupp föräldrar vill starta en muslimsk friskola inleds en långvarig politisk konflikt. Även om lagen tillåter det är startandet av en muslimsk friskola långt ifrån en självklar rättighet. Genom sina krav på en muslimsk konfessionell utbildning utmanar dessa föräldrar grundläggande föreställningar om Sverige och det svenska. Kristina Gustafsson har följt etablerandet av en muslimsk friskola. Hur såg villkoren ut för de muslimska föräldrarnas engagemang? Vilka politiska konsekvenser medförde den muslimska skolan? Hur fungerar en muslimsk friskola i praktiken?

Utifrån en rad etnografiska beskrivningar får vi lära känna de drömmar och utopier som låg bakom friskolans etablerande, men också vad som händer när utopier ska förverkligas. Boken väcker frågor om historia, identitet, kultur och plats. Den handlar om maktfördelning och tolkningsföreträde men också om ifrågasättande och kritisk reflektion.

* * *

"... en berättartekniskt skicklig och inbjudande bok /.../ Gustafsson biter sig konsekvent fast vid sitt etikproblem vilket berikar boken. Vi möter efterhand en allt mer komplicerad diskussion med en mängd möjliga spår som påverkar grundfrågan om hur mångfald förstås och berarbetas, både i diskussion och praktik." (Pedagogoiska Magasinet 2005.11.29)