Kundvagnen


 
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Ett Sverige i förändring
Sverige har länge betraktats som ett öppet och solidariskt välfärdssamhälle. Under 2000-talet har social ojämlikhet och boendesegregering ökat. Högerpopulism har fått en bred förankring. Samtidigt uppstår motrörelser, där civilsamhälleliga aktörer kräver en fördjupad demokrati och social rättvisa. Vi står befinner oss i ett skifte. >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Tanten, vem är hon?
Tanten är oftast en äldre kvinna. Hon är tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra. Men när blir man egentligen tant?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Diana Mulinari & Anders Neergaard - Den nya svenska arbetarklassen
Pris: 215,00 kr (202,83 kr)
Artikelnr: 192, isbn 978-91-89140-31-8
 Köp

Den nya svenska arbetarklassenDen nya svenska arbetarklassen.
Facket och de rasifierade arbetarna

Diana Mulinari & Anders Neergaard
isbn 978-91-89140-31-8, 320 sidor

Vilken bild har LO av invandrare och invandrararbetare? Diana Mulinari och Anders Neergaard har forskat om nätverket FAI — Fackligt Aktiva Invandrare — och erfarenheter av kamp inom facket. Hur kan man jobba fackligt om man inte betraktas som ”en riktig arbetare”? Hur skapas medvetanden som samtidigt spänner över klass, kön och etnicitet?
Med hjälp av begreppen rasifiering och kulturrasism analyseras den problematiska relationen mellan LO och fackligt aktiva invandrare. Författarna visar hur denna grupp marginaliseras inom fackföreningsrörelsen, men också hur en bredare etnisk mobilisering kan åstadkommas på den fackliga arenan.

Diana Mulinari och Anders Neergaard är sociologer vid Lunds universitet och Arbetslivsinstitutet.

* * *

"Den är rent ut sagt jävligt bra." (Örjan Svedberg, Stockholms fria tidning 2004.06.19)

"Diana Mulnaris och Anders Neergaards granskning av LO visar att Sveriges största fackliga organisation inte har hängt med arbetsklassens förändring. Diskussionen om skiktningarna inom arbetarklassen anses inte tillräckligt viktig." (Rakel Chukri, Sydsvenskan 2004.07.11)

"... en högst aktuell bok för samhällsintresserade." (Jan Ch Karlsson, BTJ)

"Det är i långa stycken en hård kritik av de svenska fackföreningarna som levereras. /.../ Fackföreningarna har varit och är en del att ett nationsbyggande, svenskt, projekt. Inte så att invandrare utesluts men "hamnar" på något sätt underst i de flesta hierarkier, också i facket." (Lars Henriksson, LO-tidningen 2005.01.21)

______
Lästips: "Rasfördomar i folkrörelser hindrar politisk integration" (Bo Bengtsson & Karin Borevi, DN Debatt 2004.11.11)

Lästips: "Ge alla samma chans till jobben" (Alireza Behtoui, Fredrik Hertzberg, Wuokko Knocke och Anders Neergaard, Aftonbladet 2004.09.02)