Kundvagnen


 
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Statssekreterare har
dubbla roller i Regeringskansliet; de är både administrativt ansvariga och politiska rådgivare. Vilka möjligheter har de att påverka politiska beslut?  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Par i vetenskap och politik
Äkta par har spelat viktiga roller i svensk politik och vetenskap. I denna bok studeras ett antal par som var verksamma under 1900-talets första hälft. Varför gifte sig dessa personer? Fungerade deras äktenskap som resurs eller hinder i karriären?  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Nea Mellberg - När det overkliga blir verklighet
Pris: 257,00 kr (242,45 kr)
Artikelnr: 178, isbn 978-91-89140-24-0
 Köp

När det overkliga blir verklighetNär det overkliga blir verklighet

Nea Mellberg
isbn 978-91-89140-24-0, 510 sidor

Johanna var 21 år när det till slut blev möjligt för henne att tala om de sexuella övergrepp som hennes far utsatte henne för under uppväxten. Under hela sin tonårstid mådde hon periodvis psykiskt mycket dåligt, vilket också tog sig allvarliga självdestruktiva uttryck. Då kunde hon inte berätta om övergreppen för någon, i varje fall inte i klartext. Däremot uttryckte hon sina känslor och tankar i dikter. Med analytisk skärpa formulerade hon också det mest centrala i många utsatta barns situation. Hon såg och satte ord på sin mors förvirring.

* * *

Vad innebär det för en mamma att få veta av en vuxen dotter att hon som barn utnyttjats sexuellt av av den man hon lever med? Hur tolkar hon det barnet respektive mannen berättar? Vad är möjligt att "se" och göra? Vad framstår som omöjligt?

Under tre års tid har Nea Mellberg följt, samtalat med och intervjuat tretton mödrar till barn som utsatts för sexuella övergrepp av sina fäder. I hennes bok varvas mödrarnas röster med författarens.
-Det sista jag kunde tänka om honom!, är den känsla som flera av mödrarna gett uttryck för när de till fullo insett vad som hänt deras barn.

* * *

"Läsaren upplever stor närhet till de intervjuade. /.../ Detta är en av de mest angelägna avhandlingar jag läst. Kan forskaren göra något viktigare än att generera kunskap om djupt mänskliga problem som tidigare varit höjda i dunkel." (P O Ågren, Västerbottens-Kuriren 2002.03.27)

"...en viktig röst..." (Hellis Sylwan, BTJ)

"Det är en viktig bok för alla människor som har hand om barn som utsatts för sexuella övergrepp. Boken måste ingå i utbildningen för alla inom vården, rättsväsendet och polisen. Och jag som har läst den kommer aldrig mer att fråga mig: 'Och mamman då - varför gjorde hon ingenting?'" (Siv Åström, Karolina, nr 1-2/2000 årg 14)

______
Lästips:
”Övergrepp på barn svårt att se”. Intervju med Nea Mellberg. (Karin Bernspång, Gränslöst, Västerbottens-Kuriren 2002.01.15).

”Mödrar viktiga kunskapskällor”
Artikel av Jenny Svenberg, Kvinnortryck nr 2 2002.

”Mamma gör aldrig rätt”
Artikel av Nea Mellberg i Socialpolitik nr 3 2003.