Kundvagnen


 
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Känslan för det allmänna
Vårt samhälle beskrivs ofta som ett slags kontrakt, med ömsesidiga förpliktelser mellan medborgare och stat. Men hur ser detta samhällskontrakt ut från medborgarens horisont?  >>>
Gymnasiet som marknad
Besluten att främja skolval och öka kommuners och skolors frihet att utforma sina verksamheter har lett till att skolan blivit en del av en marknad. Gymnasieskolan är särskilt konkurrensutsatt. Hur påverkas elever och anställda av skolans marknads-anpassning? >>>
Jämställdhetens pris
Vi svenskar har rykte om oss att vara världens mest jämställda folk. Men hur står det egentligen till i jämställdhetens Sverige? Vad är det som händer när jämställdheten ska förverkligas? >>>
Viveka Enander - Mitt namn är Iran
Pris: 0,00 kr (0,00 kr)
Artikelnr: 168, isbn 978-91-89140-18-9
 Köp

Mitt namn är IranMitt namn är Iran

Viveka Enander
isbn 978-91-89140-18-9, 170 sidor

(DEFINITIVT SLUT)

I Mitt namn är Iran framträder åtta starka kvinnor med det enda gemensamma att de har sina rötter i Iran. Politik, religion, sexualitet samt exilens villkor vävs samman i intervjuer som speglar gripande människoöden. Boken ger en bild av Iran och iranska kvinnor långt bortom våra vanliga schabloner. Den är därför högaktuell för envar som vill lära känna en del av "Det nya Landet" - det Sverige vi lever i idag.

* * *

Ur Förordet:
"I den här boken möter vi åtta kvinnor. Åtta lika men ändå helt olika kvinnor. Alla har en gång lämnat Iran. De tillhör en av Sveriges största invandrargrupper, den grupp som jämförelsevis är högst utbildad och mest politisk engagerad. Trots att de alla har minnen från samma ursprungsland har de helt olika livsåskådningar, viljor och vanor. Det finns mycket som förenar dem men ännu mer som skiljer dem åt. De är vardagens anonyma hjältinnor som kämpar för ett värdigare liv. Jag beundrar dem alla, mina åtta nya storasystrar, och jag önskar att deras fängslande berättelser och visdomsord ger oss de nyanser och insikter vi saknar. Framför allt förtjänar de all respekt för att de öppnar sina hjärtan och delar med sig av sina liv!" (av Alexandra Pascalidou)

"Boken är fri från generaliserande förklaringar. Den rör sig på individuell nivå. Viveka Enander är kristerapeut. Hon har arbetat med misshandlade kvinnor i flera år, många av dem från Iran. /.../ kvinnoförtrycket är något globalt och avvisar alla försök att begränsa det till vissa kulturella eller religiösa miljöer. Hennes syfte med boken är också att antyda den mångfald av historier, öden och erfarenheter som vi möter i vilken s k folkgrupp som helst." (Magnus Eriksson, SvD 2001.06.03)

"I vårt eget vardagsrum kan vi nu sitta i lugn och ro och lyssna till dessa kvinnor som vi aldrig hade haft en chans att höra på annars. Det är bra. Det är intressant. Om vi inte visste det förut så lär vi oss här att det inte går att generalisera och säga hur en - i det här fallet - iransk kvinna är." (Gunborg Mellegård, Accent nr 11/02)
______
Lästips: "Vill ta död på schabloner". Intervju med Viveka Enander (Anna-Carin Jansson, GP, 22 maj 2001).